ارزیابی توانها وقابلیت های عناصر بافت قدیمی در توسعه صنعت گردشگری

قسمتی از متن پایان نامه :

مطالعه اندازه و انواع مشاغل در بافت قدیمی سمنان:

در بازار سمنان انواع مشاغل از صنف‌های گوناگون و تنوع شغلی زیادی هست که باعث رونق و شلوغی آن شده می باشد. در مطالعه‌های به اقدام آمده مشخص گردید بیش از 42 صنف شغلی هست که در جدول ذیل به نوع فعالیت، تعداد و درصد فعالیت از کل تصریح شده می باشد. بیشترین فعالیت در بازار سمنان به صنف پوشاک تعلق دارد که تقریبا به تعداد 64 حجره بوده که 8/12 درصد از کل حجره‌های بازار را دربر می‌گیرد. خواروبار فروشی، کفاشی، طلا فروشی، لوازم خانگی، پارچه فروشی و خرازی پس از پوشاک و لباس فروشی جزو اصناف فعال بازار سمنان می‌باشند. متاسفانه تقریبا 2/10 درصد از حجره‌های بازار به دلایلی متروکه شده‌اند. یکی از این علت های، جایگزینی صنایع جدید و مشاغل جدید و بهره گیری از وسایل و امکانات مدرن در جامعه می‌باشد. رشد صنعتی کشور و گرایش به صنعتی شدن بسیاری از مشاغل باعث گردید مشاغلی که به‌صورت سنتی فعالیت داشته‌اند متقاضی کمتری داشته باشند و رفته رفته به رکود برسند. مشاغلی مانند عصاری، حلاجی، نخ‌ریسی، نمدمالی، سبدبافی، خراطی، سفیدگری، مسگری، آهنگری، پالاندوزی و … که در گذشته‌ای نه چندان دور جزو مشاغل مهم و پرکسب و کار بازاریان به شمار می‌رفته، کم‌کم از بین رفته و به دست فراموشی سپرده شده‌می باشد.(مهندسین مشاور ایوان تأثیر جهان،1387، جلد اول،، ص 249)

مطالعه مشاغل و اصناف قدیمی در بازار سمنان

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

در بازارهای مختلف ایران راسته هایی وجود داشت که هر راسته مربوطه به صنفی بود، به عنوان مثال راسته مسگرها مربوط به کالاهای مسی و خرید و فروش آنها بود و راسته‌هایی مانند پالان دوزها، کفاش‌ها، زرگرها، فرشچی‌ها، حلاج‌ها و….نیز علاوه بر راسته مسگرها در بازارها وجود داشت. اما در بازار سمنان مدارکی مبنی بر قرار گیری صنفی در راسته خاص وجود ندارد وشغل ها و صنف ها ی مختلف به صورت پراکنده در

راسته­ها­ی مختلف مشغول به کار بودند. بازار سمنان در گذشته دارای اصنافی مانند کفاشها، زرگرها،
صندوق سازها، حلاج  ها، فرش چی ها، میوه فروش‌ها، پالان دوزها، آهنگران، حلبی سازها، صباغ ها، کلاه دوزها، بزازها، دستمال فروشها، خیاط ها، سراج ها، چاقوسازها، جگرپزها و … بوده که از دوره پهلوی به بعد به‌علت ورود تکنولوژی و عدم نیاز به این اصناف به تدریج از بین رفتند. (مهندسین مشاور ایوان تأثیر جهان،سال1387، جلد اول، صص 250)   

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1) آیا عناصر بافت قدیمی می تواند تأثیر مؤثری در جذب گدشگر و سرمایه گردشگری موثر باشد ؟

2) تا چه اندازه شناخت کافی از ظرفیتهای توریستی و معرفی و تبلیغات کارا از بافت قدیمی شهر سمنان در جهت توسعه گردشگری این شهر تأثیر موثری دارد ؟

3) آیا سرمایه گذاری کافی در زمینه توسعه گردشگری (بافت قدیمی شهر سمنان ) شده می باشد ؟

4) آیا شهر سمنان دارای تاسیسات زیر بنایی مناسب جهت جذب گردشگری را دارد؟

5) آیا تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از طریق چاپ بروشور و ایجاد پایگاه اینترنتی در زمینه گردشگری بافت قدیمی شهر سمنان انجام شده می باشد ؟

6)  آیا مرکزی برای معرفی فرهنگ بومی بافت قدیمی شهر سمنان هست ؟

7)آیا اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ویژه به آنان برای سرمایه گذاری در زیر ساخت های گردشگری انجام شده می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه